Witam wszystkich, ponieważ jestem w miejscu, gdzie mozna rozmawiać o wszystkim i o niczym, więc chciałabym spytać szerokie forum - czy ktoś z Was ma doswiadczenie w budowaniu grila własnymi raczkami we własnym ogrodzie??????
Mam działeczkę przy domu, jest tam oczko wodne, kącik zadumy, relaksu, warzywnik, zielnik, skalniak - - braluje grila murowanego. Jeżeli macie jakies doswiadczenia - - prosze sie nimi ze mna podzielic, bedę wdzięcznna - -zaprosze na grila? :) :)
Małgorzata Pietruszewska
Nawet z drzwiczkami, woow - to musi być wspaniały. Podaj mi - jak mozesz - jakich materiałów użyłeś do budowy tego grilla, czy miałeś jakis projekt? Ja szukam jakiegoś projektu, ponieważ razem z mężem jesteśmy laikami w dziedzinie murarki :)
Pozdrawiam M>P>
Sorry Iwonko - pomyłeczka :).
Dzieki za wskazówki
MP
Ja budowałem sam. Kilka lat temu. Wzór miałem z jakiejś książki kulinarnej.
Według niej zbudowałem sobie również małą wędzarenkę. Nie pamiętam
tytułu ale poszukam.
Bahus
Byłabym bardzo wdzięczna za wskazanie publikacji.
Pozdrawiam
MP
Użytkownik bahus napisał w wiadomości:
> Ja budowałem sam. Kilka lat temu. Wzór miałem z jakiejś książki kulinarnej.
> Według niej zbudowałem sobie również małą wędzarenkę. Nie pamiętam
> tytułu ale poszukam.
> Bahus
przepraszam ze niepokoje ale czy juz poszukales ? :D
pozdrawiam, sh z ludzikiem
......... \/ .........
........ /..\ ........
.--o00- \-00o--.
......................
..... shoffix .....
......................
Niestety, nie znalazłem. Znalazłem tylko wędzarnie.
Bahus
swietnie,
poprosze wiec o szczegoly nt. wedzarni.
pozdrawiam,
shiludzik
......... \/ .........
........ /..\ ........
.--o00- \-00o--.
......................
..... shoffix .....
......................
Zeskanuję strony z książki i wyślę mailem. Proszę o adres
Bahus
super, adres wyjszedl, sprawdz swoja skrzynke.
z gory dzieki.
shiludek
......... \/ .........
........ /..\ ........
.--o00- \-00o--.
......................
..... shoffix .....
......................
Dzięki. Dzisiaj po południu wyślę
Bahus
przesylka dotarla do adresata :))
dzieki wielkie.
pozdrawiam,
shiludek
......... \/ .........
........ /..\ ........
.--o00- \-00o--.
......................
..... shoffix .....
......................
bahus bardzo bym prosil o ta strone z ksiazki z wedzarnia
wielkie dzieki, dostalem, niedlugo mam nadzieje wprowadzic w zycie i zaczac wedzenie!!! pozdrowionka!
witaj gosipiet :-)
podam Ci tekst ktory sobie kiedys zapisalem na wypadek... ( i cale szczescie bo zginal w czelusciach hihi ):
Tekst: Krzysztof TAUSZYŃSKI
Miesięcznik Ogrody nr 8/2001
Murujemy grill
=====================
Grille ogrodowe można zbudować jako wolno stojące lub przystawione do ściany domu.
Zdjęcie: Jadwiga Litke
=====================
W sklepach ogrodniczych, składach budowlanych, supermarketach grille błędnie występują jako kominki i odwrotnie. Do czego więc służą grille, a do czego kominki? Grille przeznaczone są do smażenia i opiekania potraw. Spotykamy wiele ich wzorów - od małych, rozkładanych i przenośnych do wybudowanych w ogrodzie z kamienia lub cegły na fundamencie. Ich cechą charakterystyczną jest wykorzystywanie do opalania węgla drzewnego lub brykietów umieszczanych pod rusztem. Natomiast kominki ogrodowe to urządzenia do ogrzewania, w których spala się szczapy drewna. Właściwości tych dwóch typów czasem się uzupełniają. W naszym artykule opisujemy, jak zbudować prawdziwy grill ogrodowy.
Gdzie budować?
Zanim rozpoczniemy budowę grilla, zastanówmy się nad jego najkorzystniejszą lokalizacją w ogrodzie. Najlepiej zintegrować go z już istniejącym miejscem spotkać, przy kącie z meblami lub tarasie. Minimalna powierzchnia zakątka na urządzenie grilla i jego otoczenia to około 10 m², tak aby dym i żar nie przeszkadzał uczestniczącym w spotkaniu osobom. Usytuowanie grilla w miejscu przewiewnym ułatwi jego rozpalanie i pozwoli uniknąć przebywania w nieruchomej chmurze dymu. Warto zachować kilka metrów odstępów od ścian budynków - dym i sadza intensywnie brudzą ich powierzchnię.
Solidny fundament
Grill z kamienia lub cegły wymaga stabilnej podstawy. Ze względu na znaczny ciężar budowli najodpowiedniejszy będzie fundament wykonany w formie ławy. Prace rozpoczynamy od przygotowania wykopu. W gruncie spoistym, w którym ściany nie będą się obsypywać (np. glina, piasek gliniasty, ił), wykopujemy rów w kształcie litery C, głębokości 80-100 cm i szerokości ok. 25 cm (szerokość łopaty). Do wykopu wlewamy warstwami beton klasy B10 (cement portlandzki 35, piasek i żwir w proporcji 1:3:4), który zagęszczamy przez tzw. sztychowanie, czyli wielokrotne wbijanie ostrza łopaty lub stalowego pręta w celu usunięcia pęcherzy powietrza.
W gruntach piaszczystych wykopanie wąskiego rowu pod fundament może być uciążliwe - jego skarpy będą się osypywać, a do wypełnienia wgłębienia o pochyłych ścianach zużylibyśmy zbyt dużo betonu. Wykonanie deskowania pochłonie również wiele drewna i robocizny. W tym przypadku ściany fundamentów robimy z pełnej cegły klasy 15, łączonej zaprawą cementową marki 5 (cement portlandzki 35 do piasku w proporcji 1:4). Do budowy nadają się również bloczki betonowe układane na takiej samej zaprawie.
=======================
Fundamenty grilla możemy wykonać na dwa sposoby. W gruncie spoistym wykopujemy prosty rów, który zalewamy betonem. Przy osypujących się ścianach fundament murujemy z cegły. Dla naszego grilla będzie wystarczająco wytrzymały.
foto
=======================
Ściany podstawy grilla
Po 3-4 dniach przystępujemy do murowania na fundamencie ścian podstawy grilla. Najlepszym materiałem budowlanym jest cegła klinkierowa, dobrze wypalona cegła pełna lub cegła wapienno-piaskowa (silikatowa). Wykorzystać możemy również kamieć naturalny. Najodpowiedniejsze będą gatunki skał twardych i nienasiąkliwych - granit, bazalt lub piaskowiec. Do ich łączenia przygotowujemy zaprawę cementowo-wapienną marki 3 (cement, ciasto wapienne i piasek w proporcji 1:1:6). Poszczególne składniki mieszamy na miejscu lub kupujemy w składzie materiałów budowlanych gotowe "suche zaprawy" do połączenia z wodą. Ze względów wytrzymałościowych ściany podstawy powinny mieć grubość przynajmniej 12,5 cm (pół cegły).
====================
Kominek, ktory może pełnić funkcję grilla, murujemy z ciosów kamiennych lub otoczaków.
Zwróćmy uwagę na precyzyjne wykonanie wszystkich jego części, zwłaszcza płyty i przekrycia paleniska. W podstawie grilla zostawiamy otwór na popielnik, którego wielkość powinna odpowiadać rozmiarom rusztu.
Popiół z węgla drzewnego lub brykietów zsypuje się do szuflady, którą najlepiej wykonać z jednego arkusza blachy ocynkowanej - przyda się wówczas również do noszenia wody potrzebnej do zagaszenia żaru. Pomiędzy ścianami komory paleniska a rusztem można pozostawić niewielką półkę, na której będziemy suszyć szczapy aromatycznego drewna lub piec jabłka.
foto
====================
Płyta paleniska
Po związaniu zaprawy w ścianach podstawy (ok. 3 dni) przygotowujemy deskowanie płyty paleniska. Jej kształt zależy wyłącznie od naszych potrzeb i fantazji, dobrze jest jednak, aby wystawała w formie wsporników poza obrys komory, tworząc z boków i z przodu półkę, na którą można odkładać naczynia, sztućce lub przyprawy.
Płytę wykonujemy ze zbrojonego betonu B10 (siatka zbrojeniowa z prętów stalowych o średnicy 10-12 mm i rozstawie ok. 15 cm.) Pod płytą warto zaprojektować popielnik - nie jest on niezbędny, jednak znacznie ułatwi rozpalanie grilla, zapewniając lepszy przepływ powietrza. Ruszt żeliwny, na którym będzie żarzyć się węgiel drzewny, trzeba kupić w składzie budowlanym lub sklepie ogrodniczym. Wówczas do jego wymiarów dostosowujemy wielkość otworu w płycie.
Przestrzeć pomiędzy ścianami podstawy i pod płytą paleniska możemy przeznaczyć na półki do przechowywania węgla drzewnego lub pociętych bierwion. Na najwyższej znajdzie się blaszana szuflada na popiół.
========================
Grill wykonujemy jako prostopadłościenną konstrukcję z cegły.
Najtrudniejszy do zrobienia element
- przekrycie paleniska - wykonany jest tu z płaskiej, prefabrykowanej płyty żelbetowej. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego przekroju komina - odprowadzanie dymu z tak przekrytego wnętrza grilla jest utrudnione.
Mało atrakcyjny widok betonu wraz z nasadą komina warto zasłonić.
Stosunkowo prosty do wykonania jest trójkątny daszek z blachy ocynkowanej lub miedzianej. W większym grillu dach można zrobić nawet z dachówki ceramicznej.
foto
=======================
Obudowa komory grilla
Po stwardnieniu płyty (ok. 2 dni), nie rozbierając deskowania, przystępujemy do murowania ścian komory. Podobnie jak przy podstawie grilla wykorzystujemy cegłę klinkierową klasy 15 lub cegłę zwykłą klasy 20, łączoną zaprawą cementowo-wapienną marki 3 (cement, ciasto wapienne i piasek w proporcji 1:1:6). Jeżeli chcemy naszą budowlę użytkować również jako kominek, wówczas konieczne będzie wyłożenie wnętrza cegłą lub płytkami szamotowymi. Do łączenia wyrobów szamotowych używamy specjalnej zaprawy z gliny szamotowej z dodatkiem cementu portlandzkiego.
Ważnym szczegółem jest wykonanie wpustów w ścianach komory lub wsporników ze stalowych kątowników do wsuwania rusztu. Najlepiej rozstawić je co 3-5 cm, tak by mieć możliwość regulacji położenia rusztu nad żarzącym się węglem.
Przekrycie paleniska
Sklepienie komory wykonujemy w deskowaniu ze zbrojonego betonu. Konstrukcji nadajemy kształt zbliżony do sklepienia, łagodnie przechodzącego w ciąg kominowy. Całe wnętrze komory musi być wyłożone płytkami szamotowymi, które umieszczamy na wewnętrznej stronie deskowania. Na nich układamy zbrojenie i zewnętrzny płaszcz szalunku. Do środka wlewamy warstwami beton klasy min. B10 i zagęszczamy przez sztychowanie.
Innym rozwiązaniem jest przekrycie komory paleniska płasko położoną na ściankach bocznych płytą żelbetową z otworem do komina. Możemy odlać ją w deskowaniu. Aby płyta wytrzymała ciężar komina i była jednocześnie jego stabilną podstawą, musi mieć wystające do góry żebra, zbrojone stalowymi prętami.
Znacznie prostsze jest wykonanie przekrycia komory i komina z blachy mocowanej nitami do szkieletu z profili stalowych. Aby uniknąć korozji, najlepiej wybrać blachę miedzianą lub stalową ocynkowaną. Pamiętajmy jednak, że blacha może tak się rozgrzać, iż jej przypadkowe dotknięcie spowoduje oparzenie.
Murujemy komin
Po stwardnieniu betonu (ok. 2-3 dni) możemy przystąpić do murowania komina z cegły pełnej lub klinkierowej. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego przekroju przewodu kominowego: dla grilla wystarczą wymiary 14 x 14 cm (1/2 x 1/2 cegły). Zbyt duży przekrój może tak zwiększyć przepływ powietrza, że grill zmieni się w wydajne urządzenie do szybkiego spalania drewna. Aby mieć wpływ na siłę ciągu, w przewodzie kominowym możemy zainstalować szyber - przesłonę regulowaną dźwignią wystającą z boku komina. Jego wykonanie zlecamy ślusarzowi lub kowalowi.
Jeżeli przekrycie komory jest zrobione z blachy, wówczas komin wykonujemy także z blachy, np. w formie rury. Jego szczyt musi być zakoćczony tzw. czapą, czyli przekryciem z blachy stalowej ocynkowanej lub miedzianej. Jego zadaniem jest gaszenie iskier, które przy dużym ciągu mogą wydobywać się z komina, powodując zagrożenie pożarem. Ponadto "czapa" chroni grill przed deszczem, który mógłby zagasić żar na ruszcie.
Wykończenie grilla
Jeżeli grill wykonany został z cegły klinkierowej lub kamienia, nie jest potrzebne żadne dodatkowe wykoćczenie powierzchni. Pamiętajmy jednak, aby murować na tzw. pustą spoinę - tak aby zaprawa nie dochodziła do zewnętrznych krawędzi łączonych cegieł. Spoinę wypełniamy mrozoodporną masą do spoinowania. Wszelkie zabrudzenia cegły lub kamienia zaprawą należy jak najszybciej zmywać wodą za pomocą szczotki ryżowej. Stare zanieczyszczenia usuwa się tylko specjalnymi środkami chemicznymi.
Płytę paleniska wystającą poza obrys komory można wykoćczyć przez zatarcie mieszanką przygotowaną z cementu i drobno przesianego piasku lub wyłożyć płytkami ceramicznymi na mrozoodpornej zaprawie, dostępnej w składzie budowlanym. Jeżeli grill jest wymurowany ze zwykłej cegły, to można go wykoćczyć tynkiem cementowym, cementowo-wapiennym lub gotową mieszanką tynkarską. Materiały wykorzystane do wykoćczenia grilla od strony zewnętrznej możemy zastosować także w jego otoczeniu, wykonując np. nawierzchnie z kamienia lub cegły klinkierowej.
Grille prefabrykowane
Betonowe grille prefabrykowane są dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy mieć od razu gotową konstrukcję. Kupujemy je w centrach ogrodniczych jako elementy z żelbetonu. Składają się z podstawy, płyty paleniska, komory i części kominowej, łączonych za pomocą odpowiednich wpustów. Całkowita wysokość takiego grilla może przekraczać nawet dwa metry, a waga kilkaset kilogramów. Łatwa konserwacja oraz niewysoka cena (od 500 do 1500 zł) sprawiają, że konstrukcje te mają wielu zwolenników. Poszczególne modele różnią się kształtem i sposobem wykończenia - mogą być prostokątne, stożkowe, a nawet kuliste. Różne faktury powierzchni ścian i kolorystyka dodatkowo urozmaicają ich wygląd.
Najprostsze grille składają się z dwóch elementów: skrzynkowej podstawy oraz nadstawy spełniającej funkcje komina i osłony paleniska z rusztem. W ich dolnej części znajduje się z reguły miejsce na węgiel drzewny lub drewno. Większe modele wyposażone są w dodatkowe półki na akcesoria (dmuchawy, pogrzebacze, szczypce) lub blaty do przygotowywania potraw. Dużym udogodnieniem są wysokie kominy poprawiające ciąg oraz szybry do jego precyzyjnej regulacji. Najdroższe urządzenia poza grillowaniem mogą służyć także jako wędzarnie lub kominki ogrodowe.
Grill prefabrykowany nie wymaga specjalnego posadowienia (budowy fundamentów) W ogrodzie warto zadbać o jego stabilne ustawienie - najlepsza będzie płyta betonowa lub podmurówka, która odizoluje też podstawę grilla od wilgoci z ziemi. Najprościej wykorzystać kilka płyt chodnikowych ułożonych na podsypce piaskowej grubości ok.15 cm. W przypadku cięższych grilli podstawę warto wykonać w formie płyty zbrojonej prętami stalowymi o średnicy ok. 10-12 mm.
========================
Grille prefabrykowane mają różne formy.
Najpopularniejsze są prostokątne o nieco przysadzistych proporcjach. Producenci urozmaicają jednak wzornictwo, proponując konstrukcje w innych kształtach: stożkowych, cylindrycznych czy nieregularnych.
foto
Sposób wykonania podstawy pod grill prefabrykowany.
foto
========================
Tekst: Krzysztof TAUSZYŃSKI
Miesięcznik Ogrody nr 8/2001
********************************
tekst w widelkach ====== zawira obrazki, jesli Cie interesuja, podaj emaii to Ci wysle calosc.
Po tekscie zorientujesz sie mw co potrzeba i jakies uwagi techniczne ( nie ze wszystkim sie zgodze, ale ... ). Orientacyjnie masz.
pozdrawiam,
sh i ludzik
......... \/ .........
........ /..\ ........
.--o00- \-00o--.
......................
..... shoffix .....
......................
serdeczne dzięki - moj e - mail
osinskam@poczta.jelenia-gora.pl
przesylka powedrowala pod wskazany odres :-)
shiludek
......... \/ .........
........ /..\ ........
.--o00- \-00o--.
......................
..... shoffix .....
......................